Nose Work

Nose Work - till glädje för hund och hundägare

Lidingö Brukshundklubb verkar för att erbjuda medlemmar möjlighet att utöva denna härliga och lättillgängliga sport tillsammans med sina hundar. Hunden får använda sitt unika doftsinne och tillsammans med sin förare söka efter förbestämda dofter i olika miljöer och bli rikligt belönad för sitt arbete.

Så gott som alla kan utöva sporten, även om man som förare har ett funktionshinder. Vare sig man vill ge sin hund rolig vardagsstimulans eller sikta på att tävla, är Nose Work enkelt att utöva med bara några små tillbehör så som en liten flaska doft (hydrolat) och en doftbärare.

Läs  mer om  vår  verksamhet under fliken Kommittéer, Verksamhet

Vill du tävla i Nose Work? Hunden ska klara ett doftprov (i respektive klass) för att säkerställa att hund och förare kan hitta en doftgömma. Krav för doftprov är att hunden är 10 månader eller äldre och när hunden fyllt ett år kan du börja tävla.

För att anmäla din hund till doftprov och tävling måste du vara medlem i någon klubb inom SKKs organisation. Alla hundar får delta, men är hunden oregistrerad behöver den ha en tävlingslicens från SKK.

Svenska Nose Work klubben, SNWK, är huvudman för reglerna, som sorterar inom SKKs prov- och tävlingskommittés övergripande ansvar.

Allt om Nose Work finns att läsa på Svenska Nose  Work-klubbens hemsida Svenska Nose Work Klubben | Din samlingsplats för allting kring Nose Work i Sverige. (snwk.se)
Välkommen att nosa dig fram till en lustfylld aktivitet!